Kanker de Baas!
Waar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor veel werkgevers vroeger echt een
hoofdbreker was, is het tegenwoordig gewoon geïncorporeerd in de ‘corebusiness’ van iedere
ondernemer. Als bedrijf sta je midden in de samenleving, denk je na over de ‘footprint’ die jouw
business veroorzaakt op onze kwetsbare planeet en zorg je goed voor je mensen. Het is niet meer
dan logisch om een deel van de omzet in te zetten voor een gezond evenwicht. De keuze is niet óf
je een bijdrage gaat leveren, maar hóe je dat gaat doen.
Toen een aantal fanatieke zwemmers in 2014 het idee had opgevat om hun liefhebberij in te zetten
voor een ingewikkelde strijd op leven en dood, was het zaadje geplant. Inmiddels is de ‘Swim to Fight
Cancer’ uitgezaaid naar achttien Nederlandse steden en is er in de loop der jaren meer dan 15
miljoen Euro bij elkaar gezwommen. Op zondag 18 september staan het Spaarne en de grachten van
Haarlem in het teken van de derde editie van de Swim to Fight Cancer Haarlem. Honderden
Haarlemmers zullen respectievelijk twee of vier kilometer zwemmen om geld in te zamelen voor
meer en beter onderzoek naar kanker.
De ziekte slaat nog altijd diepe kraters in levens van mensen. Kanker is een ziekte die niet
discrimineert en is niet geïnteresseerd in afkomst, maatschappelijke status, leeftijd of
opleidingsniveau. Zelfs de meest gezonde levensstijl geeft geen garantie op een kankervrij leven;
misschien was het genetisch bepaald of had je gewoon pech. Steeds meer ondernemers worden
geconfronteerd met medewerkers die zelf, of in naaste familie- of kennissenkring worden geraakt
door kanker. Steeds meer ondernemers kiezen er dan ook voor om zich juist hiervoor in te zetten.
Omdat kanker in alle lagen van onze bevolking voorkomt heeft de Stichting Fight Cancer
sponsorprogramma’s ontwikkeld voor zowel de allergrootste als voor de allerkleinste bedrijven. Zelfs
voor die ondernemer die niet in staat is een financiële bijdrage te leveren, is er altijd de mogelijkheid
om een barterdeal te sluiten en een bijdrage in natura te doen. Uiteindelijk gaat het niet om de
hoeveelheid geld dat ieder individu of elke individuele onderneming bijeenbrengt, maar om de
maatschappelijke impact die je in gezamenlijkheid kunt bewerkstelligen!
De afgelopen weken zijn diverse ondernemers geïnterviewd om hun intrinsieke motivatie onderdeel
uit te willen maken van De Swim te delen met de wereld. Gesprekken met ondernemers die eens niet
gaan over targets en marktposities, maar over vaders, moeders en kinderen. Het ging over collega’s
en medewerkers, klanten en zakenrelaties, over vrienden en over buren. De verhalen gingen over
mensen die ziek werden, kanker overleefden of uiteindelijk de strijd moesten opgeven….
Swim to Fight Cancer geeft de strijd nooit op en zal zich blijven inzetten voor méér en beter
kankeronderzoek. “Voor deze strijd zullen wij ook een beroep blijven doen op onze Haarlemse
ondernemers”, aldus Mariëlle van Meerwijk – van der Toorn, “We konden samen de corona crisis
aan. Dan moeten we elkaar toch ook hier kunnen vinden?!”
hoofdbreker was, is het tegenwoordig gewoon geïncorporeerd in de ‘corebusiness’ van iedere
ondernemer. Als bedrijf sta je midden in de samenleving, denk je na over de ‘footprint’ die jouw
business veroorzaakt op onze kwetsbare planeet en zorg je goed voor je mensen. Het is niet meer
dan logisch om een deel van de omzet in te zetten voor een gezond evenwicht. De keuze is niet óf
je een bijdrage gaat leveren, maar hóe je dat gaat doen.
Toen een aantal fanatieke zwemmers in 2014 het idee had opgevat om hun liefhebberij in te zetten
voor een ingewikkelde strijd op leven en dood, was het zaadje geplant. Inmiddels is de ‘Swim to Fight
Cancer’ uitgezaaid naar achttien Nederlandse steden en is er in de loop der jaren meer dan 15
miljoen Euro bij elkaar gezwommen. Op zondag 18 september staan het Spaarne en de grachten van
Haarlem in het teken van de derde editie van de Swim to Fight Cancer Haarlem. Honderden
Haarlemmers zullen respectievelijk twee of vier kilometer zwemmen om geld in te zamelen voor
meer en beter onderzoek naar kanker.
De ziekte slaat nog altijd diepe kraters in levens van mensen. Kanker is een ziekte die niet
discrimineert en is niet geïnteresseerd in afkomst, maatschappelijke status, leeftijd of
opleidingsniveau. Zelfs de meest gezonde levensstijl geeft geen garantie op een kankervrij leven;
misschien was het genetisch bepaald of had je gewoon pech. Steeds meer ondernemers worden
geconfronteerd met medewerkers die zelf, of in naaste familie- of kennissenkring worden geraakt
door kanker. Steeds meer ondernemers kiezen er dan ook voor om zich juist hiervoor in te zetten.
Omdat kanker in alle lagen van onze bevolking voorkomt heeft de Stichting Fight Cancer
sponsorprogramma’s ontwikkeld voor zowel de allergrootste als voor de allerkleinste bedrijven. Zelfs
voor die ondernemer die niet in staat is een financiële bijdrage te leveren, is er altijd de mogelijkheid
om een barterdeal te sluiten en een bijdrage in natura te doen. Uiteindelijk gaat het niet om de
hoeveelheid geld dat ieder individu of elke individuele onderneming bijeenbrengt, maar om de
maatschappelijke impact die je in gezamenlijkheid kunt bewerkstelligen!
De afgelopen weken zijn diverse ondernemers geïnterviewd om hun intrinsieke motivatie onderdeel
uit te willen maken van De Swim te delen met de wereld. Gesprekken met ondernemers die eens niet
gaan over targets en marktposities, maar over vaders, moeders en kinderen. Het ging over collega’s
en medewerkers, klanten en zakenrelaties, over vrienden en over buren. De verhalen gingen over
mensen die ziek werden, kanker overleefden of uiteindelijk de strijd moesten opgeven….
Swim to Fight Cancer geeft de strijd nooit op en zal zich blijven inzetten voor méér en beter
kankeronderzoek. “Voor deze strijd zullen wij ook een beroep blijven doen op onze Haarlemse
ondernemers”, aldus Mariëlle van Meerwijk – van der Toorn, “We konden samen de corona crisis
aan. Dan moeten we elkaar toch ook hier kunnen vinden?!”
Onze sponsoren







