Voorbereiding | Preparations

Goed dat je mee gaat doen aan Swim to Fight Cancer! Op deze pagina vind je meer informatie over hoe jij je kan voorbereiden op jouw Swim. Denk aan trainingen, het regelen van een goed wetsuit enzovoort.

Succes en veel plezier bij je voorbereidingen!

We're so happy you've joined Swim to Fight Cancer! On this page you will find more information about the necessary preparations, such as training, arranging a wetsuit etc.

Good luck and enjoy! 

Training

Mocht je gezellig willen trainen in groepsverband, dan bieden wij jou die mogelijkheid aan. Houd onze website en onze social media in de gaten voor updates hierover.

Er zijn ook zwemmers die regelmatig oefenen in buitenwater. Kijk voor de mogelijkheden op de site van de Nederlandse Openwater Web. Daar kun je meer informatie vinden over trainings- en wedstrijdmogelijkheden en zijn er fora waarin informatie over buitentrainingen wordt gedeeld. Daarnaast raden wij je aan om je aan de adviezen van de KNZB te houden met betrekking tot zwemmen in open water. 

If you'd like to train in the company of others, we offer you that possibility. Keep an eye on this website and our socials for updates. 

There are quite a number of swimmers who regularly practice in open water. Check out the Nederlandse Openwater Web for more information about training and competition possibilities. Besides that, we advise you to follow the guidelines for swimming in open water as set out but the KNZB.
Wil je zelfstandig aan de slag om je conditie en/of techniek te verbeteren?
Dan zijn de trainingsschema’s van Mijnzwemcoach iets voor jou! Onze partner KNZB biedt alle deelnemers van Swim to Fight Cancer toegang tot Mijnzwemcoach. Dit is een platform waarop trainingsschema’s, tips en tricks te vinden zijn over zwemmen (in open water). Je kunt gebruik maken van meer dan 200 trainingsschema's gericht op jouw doel en niveau.

Would you like to train individually?
Then the training schedules of Mijnzwemcoach are perfect for you! Our partner, KNZB, offers each participant of Swim to Fight Cancer access to their app called Mijnzwemcoach. This is a platform where you can find training schedules and tips & tricks about swimming (in open water). You can make use of over 200 training schedules focused on your goal and ability.

Wetsuits

Het dragen van een wetsuit is tijdens de Swim sterk aan te raden. Als de temperatuur onder de 18 graden komt is een wetsuit zelfs verplicht*. Je kunt op deze kaart altijd de watertemperatuur volgen, maar als een wetsuit verplicht wordt gesteld, word je hierover geinformeerd.

De voordelen van het dragen van een wetsuit:
-  Het beschermt je tegen de kou en onderkoeling
- Je kan gemakkelijker zwemmen, omdat een wetsuit je meer drijfvermogen geeft. 

Het is wel van belang dat je een wetsuit draagt dat speciaal bedoeld is voor zwemmen (en niet voor watersport). Anders kan het zwemmen juist moeilijker worden.


The use of a wetsuit during Swim to Fight Cancer is strongly recommended. If the temperature of the water is below 18 degrees it is even mandatory to wear a wetsuit*. Check out this map to find out what the temperature of the water is wherever you are swimming.

The advantages of wearing a wetsuit: 
- it can protect you against cold water and hypothermia
- it allows you to swim more easily, because a wetsuit lets you float a little better. 

It is important that you wear a wetsuit that is meant for swimming (instead of other watersports). Otherwise it can actually make swimming a little more difficult.


*Houd er rekening mee dat we afraden om te zwemmen met een wetsuit als de watertemperatuur boven de 22 graden is. / We discourage the use of a wetsuit when the temperature of the water exceeds 22 degrees.

Veiligheid & gezondheid | Safety and health measures

Een geoefende zwemmer doet rond de 30 minuten over 2 kilometer. Een minder getrainde zwemmer doet daar al gauw ruim een uur over. Met schoolslag zwem je langzamer dan met  borstcrawl. Trainen voor deze Swim raden wij dus zeker aan. 

Dankzij de inzet van partijen zoals Rijkswaterstaat, de Reddingsbrigade en gediplomeerde EHBO-ers proberen wij dit evenement zo veilig mogelijk te organiseren. Ook zullen er in het water boeien liggen, die het gedeelte markeren waar het veilig is om te zwemmen. Zwemmen buiten de boeien is niet toegestaan.


Houd er rekening mee dat deelname aan Swim to Fight Cancer op eigen risico is. Indien de waterkwaliteit ten tijde van het evenement onvoldoende blijkt te zijn, dan behoudt de organisatie zich het recht om maatregelen te nemen, met als uiterste consequentie het annuleren van het evenement. Bekijk het deelnemersreglement voor alle details. 

A trained swimmer will take about 30 minutes to swim 2 kilometres. A swimmer who has trained a little less can take up to an hour. By using the breaststroke it may take you a little more time to complete the full distance than using the front crawl. We therefore recommend training for this Swim event. 

Thanks to the support of organisations such as Rijkswaterstaat, the Rescue Bridage and qualified first aiders, we aim to make this event as safe as possible. We will also have buoys along the swimming parcours to indicate where participants should be swimming. Swimming outside of these areas is stricly prohibited.

Please note that participation is on your own risk. In case the quality of the water is insufficient, the organisation of the Swim reserves the right to take action (ultimately to cancel the event). Please refer to the regulations for participation.