Trainingen

Een zeer geoefende zwemmer doet rond de 30 minuten over 2 kilometer. Een minder getrainde zwemmer doet daar al gauw 60 minuten of zelfs langer over. Met schoolslag zwem je langzamer dan met de borstcrawl. Trainen voor deze swim raden wij dus zeker aan. Er zijn diverse trainingsmogelijkheden. Houd daarom deze pagina en onze social media in de gaten voor de verschillende initiatieven. De organisatie is niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor de trainingen. 

Het dragen van een wetsuit en waterschoenen zijn tijdens de swim sterk aan te raden. Als de temperatuur onder de 18 graden komt is een wetsuit zelfs verplicht. Onder de 16 graden is het niet verantwoord te zwemmen en wijken wij uit naar een alternatieve zwemlocatie. Natuurlijk zijn er meerdere zwembaden in de regio waar je je kunt voorbereiden. Maar mocht je gezellig willen trainen in groepsverband, dan bieden wij jou die mogelijkheid aan. Houd onze website in de gaten. Zodra hier meer over bekend is, publiceren wij dat op onze website en via onze social media kanalen. Er zijn ook zwemmers die regelmatig oefenen in buitenwater. Kijk voor de mogelijkheden op de site van de Nederlandse Openwater Web. Daar vind je meer informatie over trainings- en wedstrijdmogelijkheden en zijn er fora waarin informatie over buitentrainingen wordt gedeeld. 

Dit is een zwemschema opbouw voor 2 km: un je nu nog geen lange stukken achter elkaar zwemmen, maar wil je wel je zwemconditie opbouwen, dan helpt onderstaand schema je misschien. (Voorwaarde is wel dat je techniek oke is!). Je kunt natuurlijk borstcrawl en schoolslag ook afwisselen. Begin iedere training met een stukje inzwemmen (ongeveer 10 minuten, rustig, verschillende slagen). Ook het uitzwemmen (ongeveer 5 minuten) hoort er altijd bij. Ga door met de volgende training als de huidige je makkelijk afgaat. Een training een aantal maal herhalen is geen punt! Deze trainingen zijn een richtlijn en je kan natuurlijk altijd afwijken als het een keer niet zo lekker gaat. Probeer alles redelijk rustig te zwemmen zodat langere afstanden makkelijker worden. Voor elke training kun je even rustig inzwemmen en na elke training kun je even rustig uitzwemmen! 

Succes en vooral heel veel plezier met de voorbereidingen! 

Meer weten over zwemtechniek en training? Kijk op www.zwemanalyse.nl.